Bespreking thema 4 Kikker- en vogelperspectief
door Cees Wouda
Kikker- en vogelperspectief – een andere manier om naar je onderwerp te kijken.
Ankie
Voor de argeloze kijker een foto uit het dagelijks leven, voor de maker kan het natuurlijk iets heel anders inhouden, maar dat blijkt niet uit de foto.
De foto maakt goed duidelijk wat er gebeurt. Compositie is ok, maar wel wat te strak in het kader. Je vraagt je af wat de andere hand doet.
Technisch gezien kan het beter: onscherp en ruis door lage ISO is goed zichtbaar, en daarnaast is de persoon door een lamp belicht (warm licht) terwijl het buitenlicht koel is. Omzetten in zwart-wit zou dan mooier kunnen zijn.
De vogelversie, eigenlijk dezelfde opmerkingen of kadering en techniek.
Wel een leuke blik van de man die in de lens kijkt.
Anne
Goeie toepassing van kikkerperspectief: omhoog kijkend lijken de bladeren transparant en komt er nadruk te liggen op prachtige heldere kleur. Daarmee is het een mooie beeld van hoe de herfst stap voor stap de bladeren van kleur doet veranderen.
Door zon verlichte paddenstoelen op een oude boom. Psychedelische kleuren, zijn ze versterkt met wat extra kleurverzadiging? De foto lijkt technisch gezien wat last te hebben van onscherpte, dan wel een poging om het beeld te verscherpen.
Een crop gericht op de twee grote paddenstoelen rechts laat het abstracte beeld nog wat beter uitkomen.
Kikkerperspectief – Jazeker, ten volle uit en daarmee een heel grappig beeld, waar je eigenlijk nog wat meer over zou willen weten. Een boer (klompen) balancerend op een ladder.. en hij heeft er duidelijk plezier in. Compositie best mooi, maar ook deze wat ruimer kaderen. Chromatische aberratie is wel erg duidelijk aanwezig, betere lens of verwijderen in Lightroom of Photoshop.
Een fotobespreker zei eens: een keertje wil ik een onscherpe foto vergeven, maar dan moeten de volgende wel scherp zijn. Die opmerking is hier ook van toepassing, een op zich prachtig beeld gaat verloren door onscherpte. Met moeite kun je nog een vlieg ontdekken die zich gewenteld heeft in het stuifmeel. Let op je scherptediepte, zeker van enorm belang bij macrofotografie.
Bart
Prachtig, een beeldverhaal. Beide perspectiefvarianten prima gebruikt. Is voor beide foto’s een opzetflitser op de camera gebruikt? Daardoor valt het licht niet optimaal op de plek waar je het zou willen hebben, best een lastig probleem met flitsers.
Het beschikbare licht was mogelijk hier ook niet voldoende. Bewerken kan helpen, bepaalde delen van de foto donkerder maken en andere delen lichter.
Bernadet
De olifanten in kikker-perspectief, waarbij je veel sterker de indruk weergeeft die olifanten kunnen maken. Je moet daarbij wel gevaarlijk dichtbij komen overigens. De olifanten hebben de fotograaf duidelijk in het vizier en zijn niet van plan die dichterbij te laten komen.
Ook de foto van boven laat je wel afvragen hoe die gemaakt is. Een drone? De kikkerfoto geeft ook een probleem aan waarmee je mogelijk moet worstelen: het niet zo gemakkelijk om ook nog de lucht er mooi uit te laten komen.
Carla
De kikker in de kerk.. Je kunt het mooi of lelijk vinden wat die kerkinrichters bij elkaar verzonnen, maar indrukwekkend is het wel en dat geeft deze foto door het standpunt uitstekend weer. Ook is een moment gevonden dat er verder geen bezoekers waren, mogelijk ook wel bijzonder.
In verre landen vind je natuurlijk mooie plekjes voor vogelperspectief en als plattelanders vinden we dat natuurlijk prachtig. Hier een mooie combinatie van uitzicht over een stad, een foto met schemering en kunstlicht en dan ook nog de stad gekaderd door de enorme brug.
Goed gedaan. Het rotsen met struiken op de voorgrond vind ik dan enigszins een dissonant; een panoramische uitsnede zou mooier zijn denk ik.
Hee, hebben we dat niet eerder gezien? Bij Bart namelijk. Hier lijkt iets minder een verhaal in te zitten, maar wel weer een prima toepassing van beide perspectiefvormen. Een beetje gelukt met de mooie raampartijen, dus een flitser was hier niet nodig.
Wel vraag ik me af hoe het kind op de eerste foto zo rood gekleurd kan zijn, is er sprake van rood glas in lood, of van avondlicht? Dit is overigens niet heel storend.
Evert
Prachtig beeld die drie schapen op de dijk van onderen af gefotografeerd, prima kikkertoepassing. Je gaat meteen hun blik proberen te begrijpen: verbaasd, nieuwsgierig, verwachtingsvol, wat zou het zijn.
Er zijn wel hinderlijke artefacten van verscherping te zien, de vacht van de schapen ziet er wat vreemd uit, en verscherpen is ook goed te zien aan de aura’s bij de grassprieten rechtsonder.
Goeie toepassing vogelperspectief. Niet zo makkelijk zo’n beeld te maken als je op gelijke hoogte met de passagiers staat. Door de lange belichtingstijd suggereer je de haast die mensen hebben met in- en uitstappen.
Frans
Trappenhuizen zijn mooi, vooral van bovenaf. Wel je kleurbalans in de gaten houden, deze foto is zonder twijfel te gelig door het kunstlicht.
De foto naar boven geeft op een bijzondere manier weer hoe de ronde, gebogen en rechte vormen van zo’n kerk samenspelen en in elkaar passen.
Helen
Een foto, genomen naar boven van bomen met een blauwe lucht daarboven kan een heel mooi beeld geven, maar deze is toch een beetje saai, als ik dat mag zeggen. Zoek een reeks smalle rechtopstaande populieren of naaldbomen en je krijgt al een heel ander beeld. Kijk ook naar de foto van Anne.
Dat vind ik nou wel weer een origineel beeld, weergeven hoe een kind naar je op kan kijken en mogelijk iets vraagt wat je maar moeilijk kunt geven.
Ook lijkt het kind niet haar eigen bril op te hebben. Het kind zo onderin het kader is weer eens wat anders en best leuk.
Marianne
Een voorbeeld hoe je de mensen weer te geven tegen de achtergrond van de gebouwen. De lijnen in het metselwerk, de opgaande lijnen van de toren en de poort waar de mensen uitkomen, een mooie combi.
Soms wil je een vogel zijn, dan heb je altijd dit soort prachtige vergezichten, vooral in de bergen natuurlijk.
Martin
Prima om voor deze situatie door de knieën te gaan, het levert veel indrukwekkender beelden op dan wanneer je de camera horizontaal houdt. Het moment is ook perfect getroffen, probeer het maar eens met de snelheid precies het moment treffen dat de speer net door de ring steekt.
Wie weet is de camera op een repeteerstand gezet?
Pampus vanuit de lucht. Geen uniek beeld, maar wel mooi
Mieke
Een opstijgend vliegtuig, hij past zeker in het thema van de kikker, maar ik zou dan toch zoeken naar een beeld met wat meer eigen karakter, hoewel de dramatische luchten natuurlijk wel helpen.
Hier zit het vliegtuig vrij hoog in het kader, het idee van ‘opstijgen’ komt meer tot zijn recht als het vliegtuig lager kader zit en ruimte heeft om te stijgen. Dan wel als je startbaan mee kunt fotograferen.
Ha, het ‘strontvliegen-perspectief’ dat kan natuurlijk ook. Recht van boven zoals hier geeft niet het mooiste beeld. Veel mooier: laag over de hoop heen fotograferen. Deze foto mag ook zeker wat scherper, er zit wat bewegingsonscherpte in, en ook is de foto in mijn ogen te licht.
Mirjam
Even zoeken, waar kijk ik nou eigenlijk naar, zo’n foto is altijd leuk. Uiteindelijk denk ik een kerstboom te zien in gebied of gebouw waar heel veel lampjes zijn opgehangen. Best even lastig denk ik om hier de goeie belichting te kiezen, de belichtingsautomaat zou dit normaal gesproken te licht maken.
Compositie van herfstbladeren. Prachtig kleurenbeeld. Voor het vogelperspectief zou ik toch wat meer de schuin naar beneden hebben gefotografeerd.
Rene Blok
Met het kikkersperspectief kun je op deze manier mooi de hele ruimte weergeven, met ook de lampen in beeld. Het feit dat alles scheef staat stoort mij niet. Ik zou wel graag de persoon wat dichterbij in beeld gehad willen hebben. Wel een sfeervol beeld.
Zo’n beeld waarbij je je meteen afvraagt wat hier gebeurt. Is dit een parachutespringer die van een gebouw springt? Maar het gebouw is niet heel hoog, dus dat gaat zeker fout. Dus is het een sculptuur? In beide gevallen had ik graag de foto van wat dichterbij gezien. Uitdagend met de zon recht in de camera en het nevelige weer, mogelijk daardoor het gevoel van enige onscherpte.
Wim W.
Bijna een architectuurfoto, of een studie van bijzonder metselwerk. Het nodigt wel uit om meer van het gebouw te willen zien en te kijken hoe het in elkaar steekt.
Fietsenstalling met brug in Amsterdam. Het is niet helemaal goed duidelijk wat de fotograaf in beeld wilde brengen, ging het om de fietschaos, of om de brug. Beide zou je mogelijk beter op een andere manier in beeld kunnen brengen, bijvoorbeeld met kikkerperspectief.
Wim V.
De kalkovens in het Huizen, de vogelfoto is op zich bijzonder, want voor zover ik weet is er geen hoog standpunt daar ter plekke, dus waarschijnlijk een drone? Dan had ik toch nog wat meer willen zien, nu is de foto aan de bovenkant wat afgeknipt.
De kikkerfoto vind ik dan toch weer veel mooier, met wat groen op de voorgrond en een lucht die mooi meewerkt met de pijpen. Wel had ik de vier pijpen wat meer individueel willen zien.
Yvonne 1
De Nesciobrug in Amsterdam. Prachtig beeld, de gebogen brugdelen die vanuit de verte over je heen komen zeilen. Uitstekende toepassing kikkerperspectief met nog net de horizon in beeld. Grotendeels symmetrisch weergegeven. Het is een bijzonder fotogenieke brug, je kunt op internet veel foto’s zien, ook vanuit andere standpunten zijn er mooie beelden te maken.
Het tweede trappenhuis in deze serie. Rijk interieur, in een museum of iets dergelijks. Als je als fotograaf gegrepen wordt door de (deel)symmetrie, dan moet je eigenlijk toch nog een stapje naar rechts maken, dan is de wand rechts en links gelijk gespiegeld en staat de bloemvaas in het midden.
De toppers volgens mijn subjectieve waardering:
- de ‘boer’ op de ladder van Ans
- de Nesciobrug van Yvonne
- 3a doorkijk onder de brug van Carla 3b het fotoverhaal op de trap van Bart
En omdat dit mijn laatste keer was: dank voor de eer jullie coach te mogen zijn, ik heb er van genoten. En ik wens jullie nog veel fotoplezier.
Cees Wouda